Het aanleren van vaardigheden en gewoonten

De eerste keer dat je een nieuwe vaardigheid uitprobeert, voelt dat onhandig en moeilijk. Je moet je aandacht helemaal bij je taak houden om geen fouten te maken.

Als je het voor de tweede keer probeert, gaat het vaak al ietsje makkelijker. Het voelt misschien nog niet zo, de vooruitgang kan zo klein zijn dat het je niet onmiddellijk opvalt, maar elke keer wanneer je het opnieuw doet, voel je je er meer ontspannen bij.

Dit gaat ook op als je in je leven iets probeert te veranderen, bijvoorbeeld een ongezonde gewoonte afleren door een goede gewoonte aan te leren. In het begin is alles moeilijk, maar hoe langer je het doet, hoe makkelijker het je afgaat. Het is vaak niet mogelijk om een exacte datum af te spreken wanneer het helemaal lukt, maar op een bepaald moment zal je verbaasd zijn dat het je is gelukt en dat je zover bent gekomen.

Neem de tijd, gun jezelf de tijd!

Waar het om gaat is dat veranderen tijd kost. Zo onderzochten wetenschappers hoeveel tijd het kost om gezonder te gaan leven. De uitkomst lag gemiddeld op 66 dagen, dus iets meer dan twee maanden. Dan voelden de proefpersonen dat ze een nieuw soort gedrag in eeen gewoonte hadden omgezet, en dat het een volstrekt moeiteloos deel van hun dagelijkse gewoonten was geworden.

De verschillen tussen de deelnemers waren echter groot. Sommigen zeiden dat het hun maar 18 dagen had gekost om de nieuwe gewoonte in hun leven te integreren; anderen hadden veel meer tijd nodig. Na 84 dagen werd het onderzoek beëindigd. Sommige deelnemers hadden het integratiepunt nog steeds niet bereikt. Met behulp van statistische technieken schatten de onderzoekers dat sommige mensen wel 254 dagen nodig zouden hebben om de nieuwe gewoonte aan te leren.

Geef niet te snel op

De verschillen tussen mensen kunnen dus groot zijn. De conclusie is dus dat je niet te snel moet opgeven. Vaak maken ‘succesboeken’ gewag van 28 dagen, maar dat is echt aan de lage kant. We leren en veranderen allemaal in een ander tempo. Bovendien nemen grote veranderingen meer tijd dan kleinere.

Pin jezelf dus niet vast op die 28 dagen (zeker niet als je daar aanvankelijk al tegenaan hikt). Voel je niet teleurgesteld als het niet meteen makkelijker gaat. Het belangrijkste is dat je niet te vroeg stopt, maar gewoon door gaat, eventueel met vallen en opstaan.

baby-1

Wees niet bang voor een terugval

Kinderen die leren lopen, doen dat met vallen en opstaan. Ze geven niet op, en ouders gaan hun kind niet ontmoedigen als het wat vaker valt dan een ander kind. Het heeft geen zin om de rest van je leven op handen en voeten te blijven rondkruipen!

Dus moeten we dat ook niet tegen onszelf zeggen als iets niet meteen lukt. Als je probeert om een blijvende verandering in je leven te integreren, is dat hetzelfde als het aanleren van welke vaardigheid dan ook. Het is onrealistisch om te verwachten dat je het bij de eerste de beste poging lukt, of zelfs bij de tweede, derde, vierde of vijfde. Geef jezelf dus die ruimte en ga gewoon door.

Uit een onderzoek van P. Lally naar terugval en de effecten daarvan blijkt dat sommige proefpersonen hun gedrag na een of twee dagen vergaten in praktijk te brengen. Ze hadden het te druk met andere dingen, ze waren te moe of gewoon te lui. Maar de onderzoekers merkten dat een dag overslaan niet zoveel uitmaakte. Zo nu en dan terugvallen had geen invloed op de kans dat ze nieuw gedrag tot een vast onderdeel van hun leven maakten, omdat ze er wel van leerden en hun bewustzijn toenam.

Leren van fouten werkt

Uit diverse onderzoeken blijkt dat de kans dat mensen op een bepaald moment terugvallen, juist vrij groot is. Uit een studie blijkt dat wel 85 % van de mensen die wilden stoppen met roken, daar weer mee waren begonnen. Hieruit bleek dat niet de mislukking het probleem was, maar het opgeven om het nog een keer te proberen. Dat was fnuikend. Het bleek zelfs dat elke terugval of zogenaamde  mislukking de kans op succes bij de volgende poging vergrootte. Het belangrijkste was om niet op te geven, maar te blijven proberen! Net zo lang tot het wel – en nu blijvend – lukt.

Het is dus waar dat je van je fouten leert. Als je een uitglijder maakt tijdens een veranderingsproces, kan je waardevolle lessen leren, die ervoor zorgen dat het niet nog een keer gebeurt.

Bronnen

  • Rob Yeung, You can change your life; easy steps to getting what you want.
  • P. Lally e.a., How are habits formed: modelling habit formation in the real world, European Journal of Social Psychology, 2010-40.