Effectieve leiders en productieve teams – De Google formule

Samenwerken in een team én goed in je vel zitten

Zes jaar op rij was Google volgens het blad Fortune één van de beste bedrijven om voor te werken. Google besteedt veel geld aan het voortdurend onderzoeken hoe gelukkig en productief hun medewerkers zijn, terwijl de teams ook voortdurend verbeteringen doorvoeren.

Het is menselijk gezien niet prettig om in een team geplaatst te worden waar je je nooit helemaal ontspannen voelt, waar je je voortdurend moet bewijzen, waar voortdurend een subtiele strijd wordt gevoerd wie er nu eigenlijk de baas is, waar mensen autoriteit uitstralen door harder te gaan praten of anderen botweg onderbreken… waar je op je tellen moet passen om geen fouten te maken.

Zou het niet veel fijner en beter zijn om deel uit te maken van een team waar je je vrij voelt om af en toe ook eens “gekke” of spannende ideeën in te brengen, waar niemand zo’n idee meteen afbrandt, maar het met enthousiasme ontvangt en bespreekt? Waar je je gelijk voelt met de andere teamleden en waar ieders inbreng even belangrijk is?

Over deze groepsdynamiek heeft Google veel onderzoek gedaan. Daar kwam onder meer uit:

Eigenschappen van effectieve teamleiders

De rol van de leider van het team is belangrijk, maar niet 100% essentieel om tot een goed geolied team te komen. De inbreng van de diverse teamleden is net zo belangrijk.

De effectieve leiders volgens Google:

  1. ze kunnen goed coachen;
  2. Ze schenken vertrouwen en managen niet op microniveau (het zijn geen muggenzifters);
  3. Ze hebben interesse en aandacht voor het succes en het welzijn van de medewerkers;
  4. Ze zijn resultaatgericht;
  5. Ze kunnen goed luisteren en zijn ruimhartig in het delen van informatie;
  6. Ze zijn behulpzaam bij de (loopbaan)ontwikkeling van medewerkers;
  7. Ze werken vanuit een heldere visie en strategie;
  8. Ze hebben technische vaardigheden die cruciaal zijn om samen vooruitgang te boeken.

Belangrijkste conclusie van Google

Het gaat er meer om hoe een team samenwerkt dan wie er in zit. Daarvoor zijn niet alleen toppers nodig. Als je een team met gemiddelde kwaliteiten leert om op de gewenste manier de krachten te bundelen, dan krijgen ze gedaan wat een team met louter toppers (lees: solisten) niet lukt.

Er zijn volgens Google vijf sleutels nodig om dit te bereiken:

  1. Teamleden moeten geloven dat hun werk belangrijk is;
  2. Teamleden moeten het gevoel hebben dat hun werk voor hen persoonlijk betekenisvol is;
  3. Teamleden hebben duidelijke doelen en afgebakende rollen nodig;
  4. Teamleden moeten weten dat ze op elkaar kunnen rekenen;
  5. De belangrijkste sleutel: teams hebben psychologische veiligheid nodig.

Bron/verder lezen:

Uitgebreid artikel New York Times (Engelstalig)